Affärsidé

Vår affärsidé är att sälja reflexer till privatpersoner, skolor och företag. Vi är väl medvetna om att barn, och även folk i allmänhet, är väldigt dåliga på att använda reflexer (vilket är opassande i det norrländska landskapet med mörker en stor del av vinterhalvåret). Därför vill vi uppmuntra till användning av reflexer så att ingen skadas eller dör i trafiken. Vårat mål är att nollvision skall råda i trafiken.

 

Vi tror att om man som barn får in vanan att använda reflexer så minskar antalet skadade och döda i trafiken. Därför har vi valt att gå ner i pris vid försäljning till skolor.

 

Vi har valt att sälja reflexer för vi tror att de kan rädda liv!

 

Nedan följer en bild som visar människor i trafiken:

 

Illustratör: Kristina Wall

Hämtad från: http://www.ntf.se/konsument/gaende/reflexer/

Den första gubben med mörka kläder upptäcks då denne befinner sig 20-30 m framför bilen. Ni kan ju tänka er vad det kan innebära om det t.ex. är halt ute och vad det gör med bromssträckan.

Den andra gubben som har på sig ljusa kläder upptäcks 60 m framför bilen. Det beror på att ljusa kläder reflekterar ljus bättre än mörka.

Den tredje, och sista, gubben har på sig reflex/reflexer och upptäcks därför på hela 125 meters avstånd. Vilken skillnad.

 

Tänk på det då ni är ute och går (eller cyklar) i mörkret. Var rädd om er! Bär reflex - rädda liv!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0